Cesta k úspěšnému podnikání na internetu

Nastartuj e-shop

Ahoj,
chceš si založit e-shop?

Vydej se se mnou na cestu k vlastnímu byznysu. Ukážu ti všechno, co k tomu budeš potřebovat. Připraven?
Tak pojďme na to!

Právní náležitosti e-shopu

Na internetu se v minulosti objevilo množství podvodníků, kteří se nekalým způsobem obohacovali na důvěřivých lidech. Dnes jsou již uživatelé internetu obezřetnější. Mnozí si před nákupem e-shop prověří, a proto je důležité, abyste působili jako poctivý prodejce, který se řídí legislativou ČR upravující práva a povinnosti prodávajícího a kupujícího.

 

Informace, informace, informace

informačná povinnosť e-shopu1. Do kontaktu přidejte pravdivé údaje o provozovateli internetového obchodu (IČO, DIČ – pokud je přiděleno, název, sídlo společnosti, telefon, e-mail, zápis v obchodním rejstříku, adresa provozu – pokud provoz existuje, jméno odpovědné osoby, číslo účtu, název a adresu kontrolního orgánu).

2. Vytvořte na webové stránce podstránky, kde bude srozumitelně vysvětleno, jaké jsou možnosti platby, dopravy, poplatky s tím spojené, další poplatky, podmínky převzetí zboží, podmínky a proces reklamace, vrácení zboží.

3. Přidejte popis produktů nebo služeb a jejich cenu. Popis ať obsahuje všechny důležité informace o produktu. Informace o dodací lhůtě – pokud je totožná pro všechny produkty, stačí ji uvést v souhrnu objednávky nebo v obchodních podmínkách. Pokud má produkt odlišnou dodací lhůtu, uveďte ji v detailu produktu.

 

Obchodní podmínky pro e-shop

  • Měly by být vypracovány speciálně pro Váš internetový obchod, to znamená „ušité Vám na míru". Kopírovat obchodní podmínky nedoporučujeme, protože tím porušujete autorský zákon. Přesto je samozřejmě možné se inspirovat, nejlépe e-shopy obchodujícími v podobné sféře jako Vy.

obchodní podmínky pro e-shop

Buď si je vytvořte Vy, nebo můžete zaplatit právníka, firmu zabývající se obchodními podmínkami, případně jinou odpovědnou osobu, která Vám takové podmínky připraví v souladu s platnými zákony a Vašimi individuálními potřebami.

V každém případě doporučujeme, aby se na Vaše obchodní podmínky podíval odborník. Vyhnete se v případě nesrovnalostí tučné pokutě.

Vzor obchodních podmínek si můžete stáhnout ZDE (pozor, tento vzor není právně závazný).

Podívejte se na stránky České obchodní inspekce http://www.coi.cz/cz/pro-podnikatele/informace-pro-prodejce/, abyste se ujistili, že Váš e-shop splňuje vše, co si zákon vyžaduje.

 

Nezapomeňte na:

Právo odstoupit od smlouvy do 14 dnů od převzetí zboží a práva a povinnosti s tím spojené. Spotřebitel musí zboží vrátit do 14 dnů od odstoupení od smlouvy.

Obchodní podmínky a e-shop

Do objednávkového formuláře vložte souhlas s obchodními podmínkami. Je vhodné, pokud je zde také dostupný odkaz na úplné znění obchodních podmínek a políčko, které zákazník označí na souhlas.

  • Při jakémkoliv nedorozumění můžete argumentovat obchodními podmínkami, proti nimž nespokojený zákazník nemůže namítat.
  • POZOR však na to, aby obchodní podmínky nebyly v rozporu s legislativou. Tím pádem by byly neplatné, i když s nimi zákazník souhlasil.

Odkaz na obchodní podmínky byste měli vložit na viditelné místo webové stránky. V současnosti je trend – do paty stránky. Zde vložte odkaz „OBCHODNÍ PODMÍNKY", který uživatele přesměruje na celé znění.

 

Reklamace, vrácení zboží

vrátenie tovaru, reklamáciaJako prodejce musíte přijímat odpovědnost za vady zboží. Reklamace můžete zařadit k obchodním podmínkám nebo je umístíte na samostatnou webovou stránku.

Reklamační řád by měl obsahovat informace:

  • o záruce (standardně je to 2 roky),
  • o způsobu a podmínkách doručení reklamovaného zboží (adresa pro vrácení zboží, kdo hradí poplatky na dopravu),
  • za jakých podmínek se reklamace na zboží nevztahuje,
  • lhůta pro vyřízení reklamace, doklad o vyřízení reklamace.

 

Reklamace a e-shop

  • Zveřejněte odkaz s informacemi o způsobu reklamace, záruční době a možnosti vrácení zboží.
  • Nezapomeňte, že nejjednodušší způsob, jak se vyhnout reklamaci, je maximální informovanost o zboží.

Dbejte na to, aby uživatel získal v přehledné formě všechny důležité informace o produktu. Velikost, barva, funkce, materiál apod. Ať je v každém kroku objednávkového procesu jasné, který produkt si objednal.

Vyhnete se tak tomu, že si zákazník omylem objedná produkt, který vlastně nechtěl. Má právo do 14 dnů od převzetí zboží odstoupit od smlouvy a zboží vrátit.

 

Můžete vypracovat reklamační formulář a zveřejnit ho přímo na stránkách nebo zveřejnit odkaz na dokument (reklamační protokol – vzor). Čím více informací podáte spotřebiteli, tím více usnadníte průběh reklamace.

Do přílohy e-mailu se souhrnem objednávky doporučujeme vložit:
- obchodní a reklamační podmínky,
- všechny Vaše kontaktní údaje,
formulář na odstoupení od smlouvy.

 

Ochrana osobních údajů

ochrana osobných údajov pri elektronickom podnikaní

Jako internetový prodejce se nevyhnete shromažďování osobních údajů uživatelů. Jen na to, abyste mohli zboží odeslat, potřebujete jméno a adresu, případně telefon a e-mail.

Chcete odesílat newsletter? Tím pádem disponujete databází e-mailů uživatelů, kteří se zaregistrovali k odběru novinek e-mailem. Toto také spadá pod shromažďování osobních údajů.

Jako provozovatel e-shopu se musíte zaregistrovat na Úřad pro ochranu osobních údajů. Nezapomeňte také informace o ochraně osobních údajů zahrnout do obchodních podmínek e-shopu.

Shromažďování informací o uživatelích e-shopu zastřešuje Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů ve znění pozdějších předpisů. 

 

Elektronická evidence tržeb – EET

eet elektronická evidence tržeb pro eshopyOd 1. 3. 2017 je elektronická evidence tržeb na finančním úřadě povinná i pro e-shopy. EET se týká e-shopů, které umožňují zákazníkům platit za zboží nebo služby v e-shopu kartou (přes platební bránu).

Tedy pokud budete ve svém e-shopu přijímat platby bankovním převodem (bezhotovostně), EET Vás nemusí trápit.

Jak je to s prodejem na dobírku? Dobírkám byla udělena výjimka, protože ve většině případů dopravce posílá peníze za dobírku na účet. Pouze pokud by přepravce vyplácel peníze v hotovosti, musel by příjem elektronicky evidovat.

Oproti kamenných provozům máte jako internetový prodejce značnou výhodu a EET není problém.

Ujistěte se, že vaše e-shopové řešení podporuje EET. Z e-shopem od ByznysWeb.cz se EET bát nemusíte.

Informace o alternativním řešení sporů

Internetoví prodejci mají povinnost uvést informaci o řešení sporů. Více informací o alternativním řešení sporů najdete zde:

Existují aplikace na zjednodušení řešení sporů v elektronickém podnikání, jako např. www.youstice.com/cz

Informace o cookies

Cookies je informace o prohlížení, kterou webová stránka uloží do Vašeho počítače. V případě, že tuto stránku navštívíte znovu, stránka Vás dokáže identifikovat, vytáhne z paměti Vaše uložená data a preference. Cookies se využívají při střídání reklam, načtení dat do různých formulářů, přizpůsobení stránky. Podle směrnice EU se vyžaduje souhlas uživatele s cookies. A to v případě, že do cookies ukládáte neanonymní údaje nebo cookies třetích stran. Tedy pokud používáte služby Google Analytics, AdSense, DoubleClick for Publishers a DoubleClick Ad Exchange, sociální pluginy (např. Facebook, Disqus komentáře) apod. Kdy souhlas s cookies potřebujete, a kdy ne?

 

UŽITEČNÉ ZDROJE INFORMACÍ pro majitele e-shopů

Důležité zákony týkající se elektronického prodeje:

  • Zákon č. 40/1964 Sb. – Občanský zákoník, zejména – https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1964-40#cast8
  • Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů
  • Zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník
  • Zákon č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu
  • Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů
  • zákon č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti