Cesta k úspěšnému podnikání na internetu

Nastartuj e-shop

Ahoj,
chceš si založit e-shop?

Vydej se se mnou na cestu k vlastnímu byznysu. Ukážu ti všechno, co k tomu budeš potřebovat. Připraven?
Tak pojďme na to!

Podnikatelský plán

Řekli jste si: „JDU PODNIKAT!" a rozhodli jste se založit si e-shop? Začněme krok po kroku. Nakopněte konečně své vlastní podnikání a vytvořte si správný podnikatelský plán. Jak na to?

10 praktických rad, jak začít podnikat

  1. Prozkoumejte trh a najděte „díru na trhu" – často se dá najít inspirace i v okolí. Zeptejte se známých, rodiny, sousedů... Navštivte https://www.google.sk/trends/ a zjistěte, jaké jsou trendy vyhledávání.
  2. Nastudujte si legislativu – měsíční odvody, platbu daní. Pokud máte možnost, případné otázky konzultujte s odborníky z branže. Např. i v rámci skupin na Facebooku. Legislativě se budeme věnovat později.
  3. Vyčleňte si potřebný budget – sepište si seznam položek a orientační ceny. Počítejte také s rezervou. Je lepší, když se zabezpečíte např. na půl roku dopředu.
    • Pokud si chcete nechat finanční pojistku, tedy nedat hned výpověď, zkuste začít při zaměstnání. Vyčleňte si 1–2 hodinky denně na vlastní byznys. Je třeba trochu obětovat svůj volný čas, ale pokud Vám nechybí pevné odhodlání, určitě to přinese své ovoce.
    • Vlastní živnost si můžete založit i při zaměstnání. Zjistěte, jak je to s odvody. Dejte si však pozor. Pokud jste zaměstnán, nemůžete začít podnikat v konkurenční oblasti, jedině se souhlasem nynějšího zaměstnavatele.
  4. Vyberte si nejvhodnější formu podnikání – rozhodujícím faktorem je počet osob, které s Vámi budou podnikat, proto se nejvíce zakládají s. r. o.
  5. Vymyslete zvučné obchodní jméno, které bude Váš e-shop dokonale reprezentovat – název by měl být jednoduchý, originální, s lehkou výslovností.
  6. Věnujte dostatečný čas i tvorbě webové stránky a propagaci na internetu – na co všechno přihlížet při tvorbě e-shopu a online marketingu, se dozvíte v dalších článcích na nastartujeshop.cz.
  7. Podnikání vyžaduje čas nejen na začátku – vyčleňte si každý den určitý čas pro samostudium, vyhodnocování, analýzu výsledků, optimalizaci svého podnikání. Nezapomínejte na komunikaci se zákazníky, ta je velmi důležitá pro vytváření vztahů a důvěry.
  8. Neodkládejte dlouho začátek a nečekejte zázraky na počkání – dejte tomu čas, nepočítejte s tím, že začnete okamžitě po založení s. r. o. nebo e-shopu vydělávat horentní sumy. Ale na druhou stranu, nečekejte, dokud budete mít všechno dokonalé. Spusťte svůj byznys a postupně ho každý den dolaďujte.
  9. Naučte se komunikovat – reagujte na pozitivní i negativní reakce zákazníků, vystupte z anonymity. Získáte si tak větší důvěru zákazníků a vytvoříte osobnější vztah. Je dobré, pokud zákazníci vědí, s kým komunikují, u koho nakupují.
  10. Prozákaznický přístup musí být naším hnacím motorem v každé situaci – staré zlaté motto, preferované již v minulém režimu, „náš zákazník, náš pán" stále platí.

Všechny nápady na podnikání si poctivě zapisujte – na papír, do smartphonu,
příp. použijte např. myšlenkový diagram Coggle nebo Trello.

Jak vybrat správné odvětví podnikání

analýza konkurencePřed startem podnikání je vhodné zanalyzovat si konkrétní oblast podnikání, udělat si průzkum. Dohledejte si na internetu co nejvíce informací, proklepněte si konkurenci, zjistěte, jaké produkty se prodávají nejlépe, jak komunikují se svými zákazníky na sociálních sítích apod.

Není pravda, že úspěch v podnikání závisí zejména na podnikatelském talentu. Klíčovým je často právě správný výběr odvětví podnikání.

  1. Nejčastěji začínáme podnikat v branži, kterou jsme opustili. Je to samozřejmé. Vždyť proč bychom nezúročili dlouholeté zkušenosti a vzdělání? Pozor však na korektní ukončení vztahů se zaměstnavatelem. Jste si jistý, že v pracovní smlouvě není klauzule o tom, že jistý čas nesmíte podnikat ve stejném oboru?
  2. Další početnou skupinou začínajících podnikatelů jsou nadšenci, kteří své hobby povýší na živobytí. Nemusí se jednat výhradně o home-made produkty nebo pěstování ovoce či zeleniny.
  3. Třetí možností je hledání příležitostí – pokuste se přijít s něčím novým, inovativním, příp. rozšiřujícím.
    Pokud jste vymysleli něco originálního, zajistěte si patent nebo požádejte Úřad průmyslového vlastnictví ČR o ochranu duševního vlastnictví.
  4. Pokud Vám nevyhovuje ani jeden nápad, v které oblasti podnikat, zkuste odkoupit např. franšízu – podnikání na klíč. Franchising známe již od 19. století, představuje dohodu mezi výrobcem, tedy poskytovatelem (franchisorem) a příjemcem, nezávislým podnikatelem (franchisantem), který odkoupí práva na poskytování stejných služeb nebo výrobků, používání know-how a značky.
  5. Případně zkuste affiliate marketing.

Pokud jste našli oblast, ve které již sice konkurence podniká, ale nepůsobí např. v Česku / na Slovensku, případně Vás napadlo, jak by se jejich služby či produkty daly vylepšit, pusťte se do toho.

Mějte oči otevřené. Při návštěvě zahraničí si všímejte značky zboží. Pokud jste narazili na takovou, která se u nás ještě neprodává, máte to!

V čem Vám pomůže dobrý podnikatelský plán

Známe 3 typy podnikatelských plánů:

  • zakladatelský – analýza podnikatele, v čem chcete podnikat, jakých cílů chcete dosáhnout atd., viz níže
  • strategický – analýza trhu, podnikatelské prostředí, konkurence, ekonomické trendy v konkrétní oblasti podnikání
  • finanční – interní dokument pro potřeby firmy, banky, investory – např. jaké jsou podmínky na trhu, výše zisku, očekávaný růst tržeb, návratnost investic.

Na začátek podnikání stačí vypracovat zakladatelský podnikatelský plán, který Vám pomůže shrnout podnikatelskou myšlenku, poslouží jako návod a kontrola podnikání a poskytne odpovědi na následující otázky:

podnikatelský plánCo chci dělat – jaké služby/produkty chci nabízet?
Pro koho, kdo je můj zákazník, jak jej můžu co nejkonkrétněji charakterizovat?
Jaký smysl a účel má mé podnikání?
Jakým způsobem chci podnikání realizovat – jakými prostředky a metodami?
Jak začnu?
Jaký je můj rozpočet?
Jaká jsou rizika spojená s mým podnikáním?

Vzory podnikatelských plánů naleznete např. na podnikajte.sk.

Výhody a nevýhody podnikání

Pokud jste si uvědomili, že klasické zaměstnání není pro Vás, pak si jako podnikatel můžete být „sám sobě pánem".

Podnikáním získáte

  • možnost nabízet své služby různým obchodním partnerům – potenciál vyššího zisku
  • možnost odepsat si náklady z provozování živnosti ze základu daně
  • nižší odvody – 1. rok podnikání nemusí živnostník platit odvody do sociální pojišťovny

Najděte si zkušeného účetního, který Vám vysvětlí, co je to daňová optimalizace, a pomůže Vám vytěžit z podnikání maximum.

  • spolupráce s obchodními partnery se dá snadněji a rychleji ukončit
  • větší svoboda – na začátku podnikání však musíte počítat se zvýšenými nároky na čas, na dovolenou zapomeňte, ale jakmile se byznys rozjede, není pochyb o tom, že se stanete pánem svého času

výhody a nevýhody podnikáníKaždá mince má 2 strany. Jaká jsou negativa podnikání?

  • nižší odvody se odrazí na výši důchodu a nižší nemocenské dávce během PN
  • za všechny závazky ručí živnostník svým majetkem
  • flexibilní pracovní doba, ale na druhou stranu se Vám může stát, že děláte i po nocích
  • absentuje 13. plat, příspěvek na stravu apod.
  • administrativní úkony navíc – vedení účetnictví, daňové přiznání, zúčtování pojištění
  • plná odpovědnost za všechno

Manipulaci s penězi si ponechte ve své kompetenci, alespoň v začátcích podnikání.

zdroj – http://www.szco.sk/Chcem-zacat-podnikat/Pred-tym-nez-zacneme

18 x čím by měl být ozbrojený začínající podnikatel

Podle virgin.com je to 6 klíčových vlastností:

1. Schopnost budovat dobré vztahy – chcete-li získat klíčové zákazníky na svou stranu, musíte jim být sympatický – nejen výrazem, ale i prostřednictvím webové stránky, e-shopu. Dobré vztahy musí být i na pracovišti, s kolegy, s partnery.
2. Pozitivní myšlení – s negativismem daleko nedojdete. Naopak Váš entuziasmus dokáže „nakazit" i okolí. Je třeba dívat se pozitivně na všechno – od psaní mailů a telefonické komunikace přes reklamace až po řízení schůzek a přijímání nových zaměstnanců.
3. Schopnost využít feedback ve svůj prospěch – buďte otevřený inovacím, nebojte se změn a konstruktivní kritiky. Zjišťujte, co by Vaši zákazníci ocenili, a zlepšujte se každý den.
4. Umění rychle se učit – chuť k učení, sledovat trendy, schopnost rychle si osvojit nové věci a zavést je do praxe.
5. Integrita – propojení vnějších činností s vnitřními hodnotami pomáhá budovat důvěru, dobré jméno – pokud jsou zákazníci spokojeni s Vaším jednáním v konkrétních situacích, např. co se týče servisu a podpory, budou u Vás nakupovat i nadále.
6. Ctižádostivost – v kombinaci s jasnou a živou vizí o budoucnosti společnosti dokážete inspirovat i ostatní.

A co ještě by nemělo chybět úspěšnému podnikateli, resp. CEO firmy?

  • kreativita
  • smysl pro humor
  • pozorovací talent
  • asertivita
  • oddanost
  • skromnost
  • férové jednání
  • otevřenost
  • obchodnický duch
  • vytrvalost
  • flexibilita
  • zodpovědnost

Pokud se chcete dozvědět o svých silných a slabých stránkách co nejvíce, vyzkoušejte např. testy od Hiri.cz.

Pokud potřebujete poradit s něčím konkrétním, zkuste se zeptat zkušenějších podnikatelů ve facebook skupinách (Zkuste na Facebooku vyhledat skupiny jako např.: Učíme se podnikat, Podnikáme, radíme si, tvoříme lepší společnost!, Podnikatelé a živnostníci – výměna zkušeností, Chci být úspěšný podnikatel! apod.) nebo ve sdruženích podnikatelů.

Hledáte informace ze zahraničí? Bližší informace o podniatelském plánu na Slovensku najdete na https://www.nastartujeshop.sk/podnikatelsky-plan