Cesta k úspěšnému podnikání na internetu

Nastartuj e-shop

Ahoj,
chceš si založit e-shop?

Vydej se se mnou na cestu k vlastnímu byznysu. Ukážu ti všechno, co k tomu budeš potřebovat. Připraven?
Tak pojďme na to!

Jak vytvořit e-shop

Nyní si řekneme, kdo a jak Vám vytvoří e-shop a webové stránky. Existují 3 možnosti. Výběr si dobře rozmyslete, protože přechod z jednoho systému do druhého Vás bude stát čas, peníze, výdělek i nervy. Slovenská verze textu je na https://www.nastartujeshop.sk/vytvorenie-eshopu

1. Placené redakční systémy na tvorbu e-shopů a webových stránek

CMS systém na tvorbu web stránkyJde o hotové redakční systémy na tvorbu webových stránek a tvorbu e-shopů. Celou zprávu webové stránky máte ve vlastních rukou. Poskytovateli redakčního systému platíte poplatek za využívání redakčního systému a dalších služeb.

Argumenty PRO

  • Stránka je okamžitě online. Stačí vyplnit registrační formulář a můžete pracovat. Nemusíte mít žádné speciální znalosti ani umět programovat.
  • Společnosti nabízející CMS systém obvykle zajišťují komplexní služby v oblasti online podnikání. Vaše podnikání na internetu zastřešuje jedna společnost, která Vás důvěrně zná.
  • Větší stabilita. Firmy, které vyvíjejí redakční systém, mají vysokou motivaci zůstat na trhu dlouho. Máte větší jistotu, že bude Vaším partnerem celou dobu podnikání.
  • Pravidelné aktualizace. Placený systém odráží světové trendy, měnící se legislativu. Systém se pravidelně aktualizuje, automaticky přibývají nové funkce.
  • Zákaznická podpora je vždy po ruce. Vždy se máte na koho obrátit. Dorozumíte se svým jazykem a odpověď dostanete brzy.

Takový je i systém na vytvoření eshopu ByznysWeb.

Tvorba vašeho eshopu může být opravdu jednoduchá. Nyní máte možnost vyzkoušet si to zcela nezávazně a přesvědčit se.

byznys web - tvorba webových stránek a eshopů

 

Argumenty PROTI

  • Menší možnosti individuální úpravy eshop systému. Vývojáři doplňují nové funkce podle toho, co je užitečné pro většinu uživatelů. Pokud máte příliš složité, specifické požadavky na funkce, ověřte si, zda je možnost je do systému dopracovat.
  • Kompletní zpráva e-shopu je ve Vaší režii. Tvorba obsahu, aktualizace e-shopu je jen na Vás. Pokud nezvládnete psát vlastní texty, chybí Vám základní znalosti práce na počítači, pak je jasné, že budete potřebovat kolegu nebo externí firmu, která Vám s tím pomůže.
  • Cena. Platíte za využívání systému a za některé nadstandardní funkce si budete muset doplatit.

 

2. Vlastní programátor pro e-shop, programování internetového obchodu na míru

programátor, tvorba wwwTento způsob se vyplatí pro specifické webové stránky s funkcemi na míru, které klasické redakční systémy zpravidla neobsahují. Např. aukční portál, internetový katalog, prodej nemovitostí, bazar, rezervační systém.

Argumenty PRO

  • Platíte pouze za to, co opravdu využíváte.
  • Vlastní programátor, který pracuje jen pro Vás. Máte člověka, který se Vaší webové stránce věnuje naplno. Pokud nastane problém, je jasné, na koho se máte obrátit, aby ho vyřešil.
  • Výrazná odlišnost od ostatních. Pokud máte dobré nápady a šikovného programátora, můžete získat unikátní web s výhodami, které ostatní konkurenti nemají.

Argumenty PROTI

  • Samotné programování e-shopu trvá delší dobu, musíte se připravit na to, že rychlost spuštění nebude ani tak záležet na Vás, ale na programátorovi.
  • Na stabilitu poskytovatele služeb můžete zapomenout. Pokud se Váš programátor rozhodne ukončit spolupráci, je problém získat dalšího, který rychle dokáže navázat na práci předchozího kolegy. Je možné, že systému nebude rozumět a neporadí si s chybami.
  • Potřebujete specialisty, počítejte s vyššími náklady. Je docela náročné najít kvalitního a odpovědného člověka/firmu, který/á se Vám bude naplno věnovat. Čím vyšší máte nároky na kvalitu, tím musíte zaplatit vyšší cenu.
  • Pokud máte známého, který říká, že Vám udělá e-shop tak říkajíc za facku, a myslíte to s podnikáním na internetu vážně, nejděte do toho. Takových lidí najdete plno. Nabízejí tvorbu e-shopu za pár stovek. Z dlouhodobého hlediska Vám toto řešení určitě nebude vyhovovat. Využít takové služby se vyplatí jedině pro jednoduché firemní stránky nebo organizace bez e-shopu, které není nutné často aktualizovat. A takový člověk často nemyslí prozákaznicky a nedívá se na e-shop očima klienta. Internetový obchod musí být user friendly a vypadat tak, aby se tam Váš zákazník rád zdržel a příp. rád nakupoval.

 

3. Open source systémy – redakční systém na tvorbu webových stránek zdarma

systém na tvorbu web stránky zadarmoJak překlad samotného názvu napovídá, takový systém s otevřeným kódem je přístupný každému. Mezi snad nejznámější open source CMS patří: Joomla, Drupal, WordPress, Zen Card, Magento... Do kódu můžete zasahovat, pokud však nemáte znalosti programování, z open source systému moc nedostanete.

Argumenty PRO

  • Jednoznačně největší výhodou je cena. Základ systému je zdarma.
  • Mezi několika miliony uživatelů se najde poměrně slušné procento těch, kteří aktivně na vývoji open source pracují. Faktem však je, že prakticky nenajdete nikoho, kdo 100% rozumí celému systému a všem jeho modulům a bude Vám vždy k dispozici.
  • Dalším pozitivem je možnost využití obrovského množství šablon, např. i z Templatemonster.

Argumenty PROTI

  • Odbugovávaní je „veřejné". Každá chybička ve zdrojovém kódu je viditelná, jelikož do zdrojového kódu vidí každý uživatel. Pokud provozujete web na open source a jsou veřejné chyby, kdykoliv a kdokoliv Vám může web či e-shop „zrušit". V uzavřeném systému je zdrojový kód zakriptovaný, neviditelný, není možné jej jednoduše prolomit a poškodit tak webové stránky.
  • Update a údržba jsou zbytečně komplikované. Je nutná neustálá manuální údržba, sledování updatů a jejich nahrávání.
  • Pluginy nebo změny vyžadují programátora. Stejně jako v bodě 2, pokud nepatříte mezi programátory, nebudete si umět naimplementovat ani pluginy, ani cokoliv změnit. O funkcích na míru můžete pouze snít.
  • Použitelnost není prioritní – vývojáři open source systému se nad použitelností jednotlivých prvků na hotovém webu nezamýšlejí. To je často kámen úrazu.
  • Cloud hosting nehrozí. „Prohození" Vašich webových stránek nebo internetového obchodu na rychlejší, bezpečnější a modernější cloud je uskutečnitelné jen s pomocí profesionálů. To představuje další neočekávaný výdaj.
  • Z dlouhodobějšího hlediska strávíte administrací mnohem více času – například řešení nechtěných komplikací souvisejících s neschopností aktualizace nebo instalací doplňkových modulů.
  • Neadekvátní podpora – ano, existují sice uživatelská fóra, na kterých se dozvíte množství novinek o modulech a jejich využití. Ovšem pokud narazíte na nový problém, se kterým se zatím komunita nesetkala, jeho řešení se povleče.
  • Spolehlivého programátora nikdo nenahradí – na internetu najdete množství inzerátů od studentů, kteří Vám nabízejí své služby za „pár korun". Ale ve skutečnosti často platíte za nic. Student najednou přestane komunikovat, nemáte šanci se s ním spojit, natož z něj dostat zpět své peníze. Dobře si proto rozmyslete, zda budete platit za zajíce v pytli, nebo se porozhlédnete po racionálnějším řešení, např. closed source CMS.

zdroj: http://blog.byznysweb.cz/2014/04/open-source-cms-ano-nebo-ne-1-cast/ 

http://blog.byznysweb.cz/2014/04/open-source-ano-nebo-ne-2-cast/ 

 

Před zahájením tvorby e-shopu si rozmyslete, co od něj budete vyžadovat. Podle toho se dokážete snadněji rozhodnout pro redakční systém, nebo programování webových stránek na míru.

 

Neumíte se rozhodnout, který způsob tvorby e-shopu je pro Vás nejvhodnější?

Odpovězte si na tyto otázky a získáte odpověď:

  • Chci mít přístup do e-shopu a kdykoliv upravit obsah?
  • Budu nabízet své produkty/služby do zahraničí? Potřebuji jazykovou verzi přizpůsobenou na prodej ve více jazycích a měnách?
  • Chci objednávky a faktury spravovat přímo v e-shopu?
  • Požaduji napojení na externího dodavatele přes XML feed?
  • Stačí mi free šablona, kterou si budu moci upravit?
  • Chci mít možnost upravovat stránky pomocí CSS, HTML?
  • Budu nabízet online platby přes internet? Internetové bankovnictví, platební karty, paypal?
  • Budu prodávat na splátky?
  • Požaduji support? Telefonický, e-mailový?
  • Budu posílat newsletter? Pokud ano, budu chtít spravovat newsletter přímo z e-shopu?
  • Vyžaduji pravidelné aktualizace? Přizpůsobení novým trendům v internetovém nakupování?
  • Chci mobilní aplikaci, díky níž budu moci sledovat své objednávky a spravovat e-shop kdekoliv?
  • Upřednostňuji cloudhosting?
  • Chci spravovat sklad přímo v administraci e-shopu?

Tak je pro Vás ideální PLACENÝ REDAKČNÍ SYSTÉM.


  • Chci, aby se správě e-shopu a jeho propagaci věnoval „můj člověk"?
  • Jsem ochoten investovat do e-shopu větší obnos peněz?
  • Můj podnikatelský záměr je specifický? Nejde o klasický e-shop? Budu potřebovat speciální funkce?
  • Chci vlastní šablonu? Vlastní design na míru?
  • Dokážu sám sledovat trendy v oblasti tvorby webových stránek, online marketingu a dokážu je do svého e-shopu implementovat?
  • Nebudu potřebovat pravidelné aktualizace, stačí mi to, co programátor zpracuje na můj podnět?
  • V případě, že budu muset se svým webmasterem ukončit spolupráci, budu schopen najít adekvátní náhradu?

V tom případě je pro Vás řešením E-SHOP NA MÍRU.


  • Mám nízký rozpočet na tvorbu e-shopu?
  • Nemám vysoké nároky na funkcionalitu?
  • Stačí mi hotová šablona, kterou si budu moci do jisté míry upravit?
  • Jsem jazykově zdatný? V případě potřeby dokážu najít řešení problému na zahraničních fórech?
  • Nepotřebuji cloud hosting?
  • Ovládám HTML/CSS? Chci mít přístup k editaci kódů?
  • Nepotřebuji služby technické podpory?

Pak zkuste OPEN SOURCE SYSTÉM.


Na spuštění e-shopu potřebujete:

Webhosting – je „místo", kde budete mít „zaparkovanou" svou doménu. Pokud využijete placené systémy na tvorbu stránek, webhosting máte v ceně, nemusíte se o něj vůbec starat. V ostatních případech si musíte webhosting koupit. V Čechách ho nabízejí firmy jako cesky-hosting.cz, wedos.com, active24.cz. Webhosting je potřeba napojit na e-shop software.

Ověřte si svého poskytovatele hostingu. Stabilita serverů je velmi důležitá. Když stránky padají, přicházíte o zákazníky, proto pozor. V současnosti se za nejstabilnější hosting považuje cloud.

Doména – je Vaše webová adresa a je velmi důležitá. Jak vybrat správnou doménu? Dobrá doména by měla mít tyto vlastnosti:

  • měla by se jednoduše psát a číst
  • jednoduchá, krátká, výstižná, aby si ji uživatelé snadno zapamatovali
  • pokud nemáte vybudovanou známou značku, je lepší, pokud obsahuje klíčové slovo v oblasti Vašeho podnikání
  • nepřežeňte to s klíčovými slovy: Tujesmaragd-tvarovana-v-kvetinaci-eshop-bohunice-nejlevnejsi.cz určitě není vhodná doména :)
  • pokud se slova v názvu domény na první pohled špatně oddělují nebo vytvářejí slova jiného významu, použijte v názvu domény pomlčky
  • v případě, že je volná pomlčková i bezpomlčková verze domény, zaregistrujte si obě a druhou také přesměrujte na stránku jako tzv. sekundární alias
  • pokud plánujete jazykové verze, nakupte domény s různými koncovkami, např.: .cz, .sk, .com a nasměrujte je na příslušnou jazykovou verzi.

Ověřte si, zda je Vaše doména volná na: nic.cz.                                                                                               

A dobrá rada: vlastní e-mailové schránky ve tvaru neco@mojefirma.cz – působí mnohem důvěryhodněji a profesionálněji než veřejné e-maily určeny spíše pro soukromé zprávy, jako např. mojefirma@gmail.com 

Můžete využívat několik firemních e-mailů, čímž si uděláte přehled v poště, např. objednavky@mojefirma.cz nebo servis@mojefirma.cz, info@mojefirma.cz a tyto si stahovat do tzv. poštovního klienta.
Všechny e-maily tak budete mít na jednom místě, odepisovat můžete také z poštovního klienta, který se bude tvářit jako e-mail, na který byla původně zpráva poslána. Jako poštovního klienta můžete využívat: MS Outlook, Gmail, Mozilla ThunderbirdWindows Live Mail

V ByznysWebu si vlastní e-mailové schránky dokážete vytvořit velmi jednoduše, přímo v administraci e-shopu.

Při vytváření moderního internetového obchodu byste neměli zapomínat na:

1) působivý design – design je důležitý, protože zaujme jako první a dělá první dojem. Ale nečekejte se spuštěním e-shopu, až  bude Váš design vyšperkovaný. Na grafice se dá pracovat i průběžně. Jaký design zvolit? Myslete na to, že v jednoduchosti je krása a Váš zákazník se tak lépe orientuje na Vašem webu a neztratí se v něm. V současnosti je trendem tzv. flat design:

  • Jde o plochý design, nevyužívá žádné grafické prvky vytvářející 3D efekt. Tedy žádné přehnané stínování, přechody barev, textury.
  • Uživatele nezatěžuje zbytečnými obrazovými efekty, ale směruje jeho pozornost tam, kam chceme.
  • A výhody? Takovéto stránky se rychleji načítají a dají se snadněji přizpůsobit mobilním zařízením, na kterých je dnes většina z nás.

Jak se upravuje design v různých systémech na tvorbu e-shopů:

  • Open source systémy nabízejí řadu šablon zdarma, ty lepší jsou placené. Hotové šablony Vám mohou pomoci při tvorbě designu. Každá má však vlastní systém úprav, proto počítejte s tím, že Vám může trvat dlouho, než se s ní naučíte pracovat.
  • Pokud máte webové stránky dělané na míru, o kódování šablony se postará programátor. Každý prvek designu závisí na Vás nebo na Vašem grafikovi.
  • Placený redakční systém – využíváte šablonu systému, která je velmi variabilní. I jako nezkušený uživatel počítače si snadno sami nastavíte barvy, rozložení prvků, fonty, menu apod. Ti zkušenější mohou využít CSS/HTML a přizpůsobit šablonu ještě více.

2) použitelnost webové stránky / e-shopu:

  • Uživatel rychle a bez větší námahy najde to, co na webové stránce hledá (informace, novinky, kontakt, listování v produktech, nákup v e-shopu), dokáže se zde snadno orientovat, což mu umožní komfortní pohyb po webové stránce, příp. nákup v e-shopu.

Dávejte pozor na logické rozmístění prvků, aby se na tlačítka dalo kliknout, aby odkazy směrovaly na to, co popisují, aby se uživatel uměl vrátit na úvodní stránku.

Jak zjistit, zda je webová stránka uživatelsky přátelská?

Nejlépe ji otestujete na svých známých, kteří stránky ještě neviděli. Ať se zkusí zaregistrovat, objednat produkt, vyplnit formulář. Dejte ji vyzkoušet více lidem, získáte skvělou zpětnou vazbu. To, co se může zdát jednoduché a jasné Vám, nemusí být zřejmé ostatním. Pokud nenajdou rychle a jednoduše, co hledají, a nedokážou nakoupit, udělejte nápravu. Jinak přijdete o zákazníky, protože ti nemají čas, jsou zaneprázdněni a odejdou v takovém případě dřív, než nakoupí. Na co si dát z hlediska použitelnosti pozor?

  • nejasný účel webu
  • příliš mnoho nestrukturovaného textu
  • pomalé načítání stránky
  • neintuitivní navigace
  • nadměrné přesměrovávání

3) hodnotný obsah – kvalitní obsah je alfa a omega. Můžete ohromit designem, ale pokud uživatel nenajde na stránce informace, které hledá, odchází pryč. A to nechceme. Důležité je tvořit originální obsah. Myslete na SEO a klíčová slova, ale ať to má hlavu a patu. Dobrý obsah vyhledávače doslova spolknou a posunou Vaši stránku v přirozených výsledcích vyhledávání na vyšší pozice. Tvorbě kvalitního obsahu se budeme ještě podrobněji věnovat později.