Cesta k úspěšnému podnikání na internetu

Nastartuj e-shop

Ahoj,
chceš si založit e-shop?

Vydej se se mnou na cestu k vlastnímu byznysu. Ukážu ti všechno, co k tomu budeš potřebovat. Připraven?
Tak pojďme na to!

Jak získat zákazníky

Postarejte se o to, aby Váš nový e-shop našlo co nejvíce lidí.

Začněme úplně od základu, a to propagací, která nic nestojí.

Při podnikání na internetu hraje velmi důležitou roli SEO. Provozovatelé e-shopu by se mu měli pravidelně věnovat, analyzovat, upravovat.

 

Co je SEO ve zkratce

SEO je zkratka pro Search Engine Optimization. V češtině se používá název optimalizace pro vyhledávače.

seo - optimalizácia pre vyhľadávačeSEO přivede na Váš web návštěvníky. Odkud? Z vyhledávačů, jako je Google, Seznam, Bing, Yahoo apod. Uživatel internetu zadá do vyhledávání tzv. klíčové slovo podle toho, co ho zajímá. Vyhledávač mu zobrazí seznam relevantních webových stránek. Pokud se Váš e-shop nachází na prvních pozicích, máte vyhráno. Uživatelé nejvíce klikají na první 3 odkazy, případně na odkazy na první stránce vyhledávače.

Otestujte si to na sobě. Otevřete si vyhledávač, např. google.cz a analyzujte, jak postupujete při vyhledávání stránek Vy. Jaká klíčová slova zadáváte, jaké odkazy Vás zaujmou natolik, že danou webovou stránku navštívíte.

Jak se dostat na první pozice?

To by chtěl vědět každý, ale odpověď není jednoduchá. Je více než 200 hodnoticích kritérií, která určují umístění stránky ve vyhledávání. Dvě nejdůležitější jsou – kvalitní obsah a počet kvalitních zpětných odkazů. Jak dělat kvalitní obsah, Vám radíme i zde, a o tvorbě zpětných odkazů se dozvíte zde. Velmi záleží také na tom, kolik je ve Vaší oblasti podnikání konkurentů. SEO je dlouhodobý proces, chce to hodně času, trpělivosti a píle.

Co platí na vyhledávače? Zde najdete seznam faktorů a váhu, kterou mají na výsledky vyhledávání: http://www.seofaktory.cz/seofaktory. Berte to jako pomůcku, na které SEO faktory se zaměřit nejvíce a na které méně. Tyto faktory se časem mění, ale základ zůstává stejný.

 

SEO základy

KLÍČOVÁ SLOVA – před tvorbou obsahu si vypište seznam klíčových slov, podle kterých Vás budou budoucí zákazníci hledat. Na každé podstránce je třeba zmínit klíčová slova podle jejího obsahu:

  • Nástroje na vyhledávání klíčových slov: samotný GOOGLE (po zadání slova do vyhledávače Google sám nabídne další alternativy), Google keyword planner, suggest.org nebo nástroj na návrh klíčových slov od SeznamuNěco více o používání klíčových slov.
  • Klíčová slova použijte v nadpisech, url adrese, textu, v názvu (title) a popisu (description) stránek, v obsahu, v názvech obrázků, v odkazech. Musí být použity přirozeně a nepřehánějte to s používáním jednoho klíčového slova, Google rozezná už i synonyma a skloňovaná slova. Přijatelná hustota je kolem 5 %. Hustotu klíčových slov Vám pomůže odhalit nástroj: hustota klíčových slov.
  • Užitečné informace, kde všude je vhodné doplnit klíčová slova: klíčová slovaSEO.

ZPĚTNÉ ODKAZY – pokud na Váš web směruje mnoho zpětných odkazů z kvalitních stránek, je to signál pro vyhledávače, že máte kvalitní a užitečnou webovou stránku, a posunou ji výše ve výsledcích vyhledávání.

  • Kde vzít zpětné odkazy? Zde je pár tipů: registrace do katalogů, blogy, výměna zpětných odkazů s weby s podobným zaměřením, diskusní fóra, mikrostránky, blog, PR články, affiliate program, sociální sítě, soutěže, srovnávače cen, recenze, slevové portály, sponzoring.

 

OBSAH – kvalitní obsah je alfa a omega. Rozepište se o tom, kdo jste, co prodáváte, jak jste začínali, jak mohou zákazníci nakoupit, jaké výhody nabízíte, informujte o novinkách v e-shopu i v sektoru, ve kterém podnikáte. Ale nepište zbytečně „omáčky", pište k věci, co nejstručněji, nejjasněji a nejvýstižněji.

Zaujměte recenzemi výrobků, návody k použití, pochvalte se úspěchy, certifikáty, zveřejněte knihu návštěv, případně oslovte zákazníky, aby napsali, jak jsou spokojeni s nákupem ve Vašem internetovém obchodě. Nafoťte, jak se dají Vaše produkty využít, zkuste vytvořit produktová videa. Nabídněte co nejvíce informací. Pokuste se myslet jako Vaši potenciální zákazníci a zaměřte se na to, co všechno by je mohlo zajímat. Pokud to najdou na Vašem webu, budou se k Vám rádi vracet pro další informace a také produkty.

  • Obsah je důležitý nejen pro návštěvníky webu, ale i pro vyhledávače. A ještě dobrá rada: I když texty musí obsahovat klíčová slova, nedávejte je násilím tam, kam se nehodí. Obsah musí mít hlavu a patu.

Jak na SEO krok po kroku

 

Sociální sítě

sociálne sieteVyužijte sociální sítě k propagaci svých produktů. Nezapomeňte, že příspěvky je třeba tvořit tak, aby je lidé rádi sdíleli a komentovali. Kromě zveřejňování produktů nezapomeňte lidi bavit, motivovat k nákupu a informovat.

Kromě toho jsou sociální sítě výborným zdrojem zpětných odkazů. Kromě textů si dejte záležet i na fotografiích. Kvalitní obrázky prodávají. Pokud ovládáte grafický program nebo máte v týmu grafika, je to velké plus. Obrázek je první, co lidi na sociálních sítích zaujme. Většinou se při zajímavém obrázku nebo videu zastaví a až potom čtou text a klikají na odkazy. Google může umístit na vysoké pozice možná i Vaši Facebook nebo Google+ stránku, pokud bude stát za to.

Na kterých sociálních sítích se vyplatí vytvořit firemní profil?

  • Facebook
  • Google plus, Google místa
  • Pinterest
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube

Spravovat, analyzovat a pravidelně přispívat na sociální sítě dá člověku zabrat. Můžete si pomoci těmito nástroji: Monitoring sociálních sítí.

 

Placená propagace

Ne vždy je možné získat dostatek zákazníků z neplacených zdrojů. Proto byste měli zvážit využití placené reklamy. V tom případě se výsledek dostaví okamžitě.

Jaké jsou možnosti online reklamy nebo online marketing v kostce

1. PPC (pay per click)ppc reklama, nástroje online marketingu

  • PPC je textová reklama na Vaše služby.
  • Reklama se zobrazí pouze tomu, kdo má zájem o Vaše služby, resp. hledá to, co nabízíte.
  • Neplatí se za zobrazení reklamy, ale až za klik na reklamu, získáváte konkrétní návštěvníky.
  • Přesně měřitelný způsob reklamy v poměru cena/výkon.

PPC reklama pomůže nastartovat prodej a návštěvnost neznámého e-shopu nebo ji můžete využít v rámci podpory prodeje nového zboží.
Nejdůležitější reklamní systém pochází z dílny Google a nazývá se AdWords.
Další nejdůležitější systémy jsou Sklik – pro reklamu v Seznam.cz a eTarget. Reklamu z eTargetu zobrazují například vyhledávače iDNES.cz, Lidovky, Blesk.cz a stovky jiných webových stránek.

zdroj: https://www.byznysweb.cz/a/189

Jak správně nastavit PPC kampaň

 

2. Remarketing

Umožňuje oslovit návštěvníky, kteří v minulosti navštívili Vaši webovou stránku, a těmto návštěvníkům zobrazit Vaši reklamu. Více o remarketingu se dočtete zde.

Pokud myslíte, že je to na Vás hodně informací, na trhu je mnoho PPC specialistů, kteří Vám se správou PPC kampaně pomohou.

3. Reklama na Facebooku

Jak na reklamu na Facebooku?  Facebook má poměrně jednoduchý systém na tvorbu reklamních kampaní, se kterým se i běžný uživatel internetu dokáže rychle naučit pracovat. Výhoda facebookové reklamy je velmi dobré cílení podle různých parametrů. Samotný inzerát na Facebooku není všechno. V první řadě je třeba komunikovat a dělat dojem.

4. Srovnávače cen

Uživatelé internetu stále více na vyhledávání produktů využívají tzv. srovnávače zboží, resp. cen. U nás jsou nejznámější: Heureka.cz, Zbozi.cz, Pricemania.cz, Google nákupy. Srovnávače jsou výborným zdrojem zpětných odkazů a dalším kanálem, odkud můžete získat zákazníky. Proto se vyplatí do nich zaregistrovat. Mají i free programy, po splnění určitých podmínek zobrazí Vaše produkty, ale pouze ve fulltextovém vyhledávání. Tedy uživatel nalezne Váš produkt v srovnávači, pouze pokud se trefí do slov, která používáte v názvu produktů.

Produkty srovnávač získá a aktualizuje pomocí XML feedu, který zadáte při registraci. Každý srovnávač vyžaduje vlastní tvar XML.

Pokud se rozhodnete pro placený program v některém z nejpoužívanějších srovnávačů, Vaše produkty se spárují, tedy budou dohledatelné přímo v kategoriích srovnávače.

Více o párování produktů.  Funguje na principu CPC (cost per click), dobíjíte si kredit, ze kterého se Vám stáhne částka až poté, co zájemce o produkt ze srovnávače proklikne do Vašeho e-shopu.

Do kterého srovnávače se vyplatí investovat? Porovnání návštěvnosti českých srovnávačů cen.

Podporuje Vaše e-shopové řešení funkce pro srovnávče? Internetový obchod od ByznysWebu ano. Více na https://www.byznysweb.cz/a/425 a https://www.byznysweb.cz/a/933

5. E-mailing

je přímé oslovení zákazníků odesláním e-mailu/newsletteru do jejich e-mailové schránky. E-mailing třeba dělat pravidelně a cíleně.

emailing, odosielanie newslettrovOdkud vzít databázi e-mailů?

  1. Na stránku zveřejněte formulář „Odběr novinek e-mailem" – zájemci o Váš newsletter se sami zaregistrují. Je důležité motivovat je k tomu např. slevou na nákup, užitečnými informacemi, které získají odebíráním newsletteru.
  2. V objednávce přidejte možnost Newsletter, případně dodejte poznámku „Odesláním objednávky souhlasím s odesíláním reklamních e-mailů".

Základní struktura dobrého reklamního e-mailu

Poutavý předmět zprávy – předmět je základ, pokud zákazníka neosloví předmět, e-mail neotevře a rovnou pošle do spamu nebo koše. Dejte si záležet na předmětu zprávy. Nelžete, zmiňte to, o čem se v e-mailu píše, ale vždy poutavou formou.

Obsah – o čem psát? Obsahem Vašich poutavých newsletterů by mohly být například nové produkty, produkty ve slevě, akční balíčky, produkty, které se vztahují k nějakému období, svátku, dárky, dárkové poukázky, návody na využití produktů.

Nezapomeňte na tlačítka „call to action", která budou směrovat na nákup produktu, podrobnější informace apod.

Limity – motivujte větami jako: akce trvá do, jen do ... máte možnost získat..., pozor už jen 5 kusů na skladě, pokud objednáte do..., získáte od nás dárek...

Nezapomeňte se podepsat, přidat kontakt na e-shop, propojení se sociálními sítěmi a tlačítko na odhlášení z newsletteru.

Používejte velké, barevné obrázky doplněné kratšími texty.

Používejte stejnou šablonu e-mailů. Nezapomínejte, že šablona by měla být vzdušná a přehledná.

Všimněte si, jak dělají e-mail marketing velké společnosti, a inspirujte se. Můžete se přihlásit k odběru novinek e-mailem u své konkurence a vymyslete něco lepšího a poutavějšího.

Pozor, aby se z Vás nestal spammer. Je třeba splnit tyto podmínky:

  1. Dobrovolnost přihlášení se k odebírání e-mailových zpráv.
  2. Možnost se z přijímání kdykoliv odhlásit.
  3. Nepoužívat nakoupené databáze e-mailových adres, ale jen vlastní.

Na hromadné odesílání e-mailů existuje mnoho aplikací, které Vám pomohou držet dohled na e-mailingem. Většinou však jde o placené služby. K nim patří – www.smartemailing.czhttp://mailchimp.com/https://www.mailkit.eu

E-shop od ByznysWebu má vlastní rozhraní pro odesílání newsletterů přímo z administrace e-shopu.  Jednoduché odesílání hromadných zpráv.

Vytvořit e-shop zdarma

 

4 tipy, jak na efektivní online marketing

1. Vše v online marketingu se dá měřit. Využívá se k tomu nástroj URL builder, díky kterému můžete přesně zjistit, z jakého zdroje Vaší kampaně se k Vám návštěvník dostal. Je skvěle využitelný v newsletteru, ale i v jakémkoliv textu, který publikujete na internetu. Jak používat URL builder, se dozvíte zde.

2. Vždy sledujte cenu, za kterou jste získali 1 zákazníka. Snažte se vyhodnotit, zda jste za získání zákazníka nedali víc, než jste vydělali na objednávce.

3. Předtím, než přijmete nabídku na reklamu, si ověřte, zda ji budete moci měřit. Pokud Vám za rok zavolají, abyste si reklamu zaplatili znovu, budete umět vyhodnotit, jestli se Vám to vyplatí, nebo ne. Nevyhazujte zbytečně peníze za neefektivní reklamu.

4. Na měření efektivity reklamy potřebujete zejména dobře ovládat Google Analytics, o kterém píšeme v dalším článku.

 

Offline marketing – marketing, který neprobíhá na internetu, je finančně náročnější a hůře měřitelný. V odvětvích, kde zákazníci nejsou běžnými, aktivními uživateli internetu, je lepší sáhnout po offline prostředcích prezentace.

Mezi takové patří zejména: letáky, časopisy, billboardy, inzeráty, firemní dárkové předměty, sponzoring, dárkové poukázky, telemarketing, trhy, prodejní akce.

 

I úspěch offline reklamních kampaní se dá do jisté míry měřit. Na billboard můžete zveřejnit url adresu, kterou jinak nepoužíváte (na billboard napíšete adresu feronabytek.cz a přesměrujete na nabytekfero.cz), a pak si dokážete v Google Analytics zjistit, kolik lidí ji navštívilo, případně udělalo objednávku. V letáku nebo v reklamě v časopise použijete slevový kód a sledujete, kolik lidí jej použilo.